Profiel

Waar wij voor staan

VormVijf mag dan van middelbare leeftijd zijn en huizen in een monumentaal koetshuis uit 1631, VormVijf loopt al z’n hele creatieve bestaan voorop. Zo schaften wij als een van de eerste ontwerpbureaus in Nederland een Apple computer aan, maakte een van de eerste websites (1995 NRC) en een van de eerste digitale jaarverslagen (1997 ING Holding).

VormVijf gelooft in leren en vernieuwen, in niet vasthouden aan wat loopt. Tegelijkertijd koestert VormVijf oude waarden als betrokkenheid en ontzorgen. Waar we vroeger aan de pers stonden als er op start werd gedrukt, vegen we nu het laatste stofje van een vitrine af voor een expositie die wij tot aan de spijkers in de muur hebben voorbereid. Creativiteit, het hele proces onder controle en een enorme betrokkenheid. Dat is VormVijf.

 

VormVijf

Onbevangen in visuele communicatie

Vroegâh

De naam van VormVijf verwijst niet zozeer naar de oprichting in 1974 door vijf ontwerpers die op vijf hoog achter zaten. Maar naar de vijf verschillende ontwerp-disciplines die zij aanboden. Hoewel deze disciplines sinds de oprichting van VormVijf door technische ontwikkelingen aan verandering onderhevig waren en nog steeds zijn, heeft VormVijf zich de nieuwe technieken altijd weer eigen kunnen maken en zijn disciplines hierop af kunnen stemmen. Er zijn dan ook weinig bureaus in Nederland met zo’n lange historie, die nog volop meetellen in de creatieve wereld van vandaag.

Hoogtepunten door de jaren heen

In 1999 heeft VormVijf een overzicht uitgebracht van hoogtepunten van het werk dat in de eerste 25 jaar is gemaakt. Dit boekje gaf de lezer meer informatie over hoe in de jaren tussen 1974 en 1999 de technieken van en voor een ontwerper waren veranderd.

Met dit boekje heeft VormVijf een aantal nationale en internationale designawards gewonnen.

Fred van Ham - algemeen directeur VormVijf

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

VormVijf werkt volgens het principe van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Bij alles wat we doen streven we naar een optimale balans tussen ‘people’, ‘planet’ en ‘profit’. Zo beperken we zoveel mogelijk de negatieve impact die onze activiteiten zouden kunnen hebben op onze omgeving. We houden rekening met de gevolgen voor mens en milieu en hebben stappen ondernomen om duurzaam en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Zo spannen we ons in om zoveel mogelijk milieuvriendelijke papiersoorten en druktechnieken te gebruiken, maken we gebruik van groene stroom, LED- en spaarlampen, reizen zoveel mogelijk met de fiets of het OV, printen steeds minder en kopen duurzame kantoorartikelen in. Ook garanderen wij dat het met de opdracht samenhangende vervoer volledig CO2-neutraal is. De autokilometers worden qua CO2-uitstoot gecompenseerd door de aanplant van bomen via Trees for All, de enige Nederlandse aanbieder van compensatie van CO2-uitstoot met een CBF-keurmerk.

Leveranciers

Veel van onze drukwerkleveranciers gebruiken FSC-gecertificeerd hout als grondstof voor papier. Het FSC-certificaat garandeert een houtproductie onder goede economische, ecologische en sociale omstandigheden. Het is mogelijk het FSC-logo op uw drukwerk te plaatsen.

Voor de hosting van onze websites werken wij samen met leveranciers die energie gebruiken die afkomstig is uit duurzame bronnen.

Wat betekent dit voor u?

Natuurlijk adviseren we onze klanten bij het maken van milieuvriendelijke keuzes en geven advies met betrekking tot milieuverantwoord inkopen.

In praktijk blijkt soms dat de meest duurzame oplossing niet altijd de beste is. Zo kan de overstap van drukwerk naar digitale uitingen bijvoorbeeld zorgen voor verlies van binding met uw doelgroep. VormVijf helpt u zoeken naar een balans tussen de verschillende belangen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over duurzaam ondernemen? Bezoek dan de websites van MVO Nederland en Duurzaam Ondernemen.