Alarm, olie op de Waddenzee!

Rijkswaterstaat

 

Olie Alert Waddenzee: grootschalige oliebestrijdingsoefening

Om goed voorbereid te zijn op een olieramp, oefent waterbeheerder Rijkswaterstaat de oliebestrijding op de Waddenzee, een uniek een kwetsbaar natuurgebied.

Rijkswaterstaat oefende op 4, 5 en 6 september grootschalig en met inzet van innovatieve technieken. Daarbij werkt Rijkswaterstaat – ook voor het eerst – samen met een groot aantal bestuurlijke en maatschappelijke organisaties, waaronder enkele kritische NGO’s.

Vraag

Rijkswaterstaat vraagt een coalitie van drie bureaus – Maatschap voor Communicatie, Leene Communicatie en VormVijf – om een communicatie aanpak waarmee we maximale exposure genereren, de samenwerking versterken en Rijkswaterstaat profileren als dé verantwoordelijke partij voor de bescherming van de Waddenzee tegen olievervuiling.

Aanpak

Met maatwerk in de PR zorgen we dat tientallen journalisten verslag komen doen van de oefening. Dankzij de inzet van innovatieve communicatievormen kan iedereen de oefening live volgen via onze eigen kanalen en social media. We zetten onder meer een social media reporter in. Bij de woordvoering zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met de partners, zodat we overal hetzelfde verhaal vertellen.

Resultaat

En het lukt! Met verhalen in alle relevante media genereren we een bereik van in totaal 9.2 miljoen views. De kernboodschap komt in alle berichtgeving goed naar voren, en Rijkswaterstaat en de samenwerkingspartners zijn na afloop trots op het resultaat en blij met elkaar.
De oefening én de communicatie daarover geven de samenwerking en het vertrouwen tussen Rijkswaterstaat en de partners een enorme boost. Daarmee is de Waddenzee is voortaan nóg beter beschermd.

VormVijf werkte voor dit project samen met:

Maatschap voor Communicatie
Leene Communicatie

Genomineerd voor Sabre Award

De campagne rond de oefening Olie Alert Waddenzee is genomineerd in de categorie Institutional Image. De Sabre Award is de Oscar onder de communicatieprijzen en wordt op 23 mei uitgereikt in Amsterdam.

Meer weten over dit project?

Bel of mail dan met Niek de Bruijn.

Niek de Bruijn

Creatief directeur
niek@vormvijf.nl
+31 70 302 30 73