Identiteit Nationale ombudsman

Nationale ombudsman

 

‘Dichterbij’ de burger

Nationale ombudsman helpt enerzijds burgers op weg die een groot of klein probleem hebben met de overheid. Dit doen zij door handvatten te geven het probleem zelf aan te pakken, de burger door te verwijzen of zelf de klacht te behandelen. Anderzijds daagt ze overheidsinstanties uit om hun dienstverlening te verbeteren.

Opdracht

Vernieuw onze huisstijl. Neem daarbij als uitgangspunt onze missie & visie die zich doorvertaalt in het communicatieve concept ‘Dichterbij’ de burger. Zorg verder dat de nieuwe huisstijl versterkend werkt ten aanzien van de doelgroepen, boodschap, merkwaarden en onze missie.

Aanpak

Omdat de Nationale ombudsman te maken krijgt met alle mogelijke Nederlanders die problemen van uiteenlopende aard en impact ondervinden, en dus geen enkele case hetzelfde is, hebben we gekozen voor een dynamische huisstijl. Omdat iedere situatie uniek is, is geen enkel logo hetzelfde in compositie, aantal cirkels en kleurgebruik.

Inspiratie voor dit creatieve concept is opgedaan tijdens een eerste creatieve kennismaking waarbij medewerkers items hadden meegebracht ter inspiratie, zoals de Wegenwacht (op weg helpen), een hondje (uitlaten en dan in gesprek raken) en veel kleurigheid (elke zaak is uniek).

null
This is image placeholder, edit your page to replace it.

Resultaat

De huisstijlopdracht had in eerste instantie alleen betrekking op die van de Nationale ombudsman. Maar er worden ook drie andere merken gevoerd, te weten; ‘Kinderombudsman’, ‘Veteranen-ombudsman’, en ‘Caribisch Nederland’. Het goedgekeurde concept maakt het heel goed mogelijk om deze merken met een geheel eigen identiteit onder dezelfde paraplu vorm te geven. Een duurzame oplossing waarbij bijvoorbeeld sjablonen en andere communicatie-uitingen eenvoudig toegepast kunnen worden.

Meer weten over dit project?

Bel of mail dan met Marcel Douw.

Marcel Douw

Creatief strateeg
marcel@vormvijf.nl
+31 6 51 26 59 29